أخبار عاجلة
الرئيسية / المرأة والطفل / دوالي الساقين وطرق علاجها| الشارع نيوز

دوالي الساقين وطرق علاجها| الشارع نيوز

مي النشار

 

تعتبر دوالي الساقين من الحاجات اللي كتير بيعانوا منها، وهي بتبقى عبارة عن عروق زرقا او على شكل شعيرات حمرا بتظهر في منطقة الساق لحد الفخد وبتشوه شكلها, وهي يمكن متكونش بتسبب مشاكل ولكن ممكن تعمل مشاكل صحية تانية, والدوالي بتظهر بسبب وجود خلل في صمامات اوردة الرجل فبيحصل تجمعات دموية وبيخلي الاوردة تلتوي وساعتها بتظهر دوالي الساقين, النهاردة هنعرف مع بعض اسباب ظهور الدوالي ووصفات طبيعية لعلاجها.

 

– اسباب دوالي الساقين:

1- بتحصل بسبب الضغط على اوردة الساقين وده بيكون يــ اما بسبب الحمل والتغيير الهرمونية اللي بتحصل خلال الفترة دي, او بسبب الوزن الزايد.

2- من اكتر الحاجات اللي بيظهر بسببها دوالي الساقين هو الوقوف فترات طويلة اوي يعني اللي شغلهم فيه وقفة كتير هنلاقيهم معرضين اكتر لدوالي الساقين.

3- بتظهر بشكل طبيعي مع التقدم في السن.

4- ممكن يكون السبب وراثي يعني يكون حد في العيلة بيعاني من المشكلة وبالتالي بيبقى الموضوع وراثي.

 

 

– ايه هي اعراض دوالي الساقين:

1- بيحصل تورم في الرجل وبتحسي بالم وحرقان وبيزيد الالم والحرقان كل ما تقفي مدة طويلة.

2- بتحسي بحكة في الاوردة.

3- بيحصل تغيير في لون الجلد والتهاب وجفاف.

4- بتسبب نزيف للرجل من اي اصابة بسيطة.

 

 

– طرق علاج دوالي الساقين:

1- الطريقة الطبية:

– بتكون عن طريق حقن الاوردة بمحلول بيقفل الوريد.

– او ممكن يتم علاجها بالليزر من غير جراحة بيقفل الاوردة بجلسات ليزر.

– العلاج بطريقة النزع بالخطاف والطريقة دي الدكتور بيشيل الدوالي اللي باينة في الرجل بانه بيعمل فتحة صغيرة جدا في الرجل ويبدأ يشيل الدوالي بخطاف طبي, والطريقة دي بتتعمل ببنج موضعي بس, وهي فعالة جدا في الحالات الصعبة من الدوالي.

– في طريقة الحقن باستخدام الاشعة الصوتية والطريقة دي بتكون في حالة الدوالي اللي موجودة تحت سطح الجلد ومش بتتشاف بالعين المجردة فالدكتور في الحالة دي بيعمل اشعة صوتية بتقوله على اماكن الدوالي وبيتم حقنها وبعدها بتختفي تماما.

 

 

2- الطرق الطبيعية لعلاج دوالي الساقين:

مع الوصفات في شوية حاجات بتتعمل عشان تساعد على العلاج.

– نلبس الشرابات الضاغطة لان بتساعد على توزيع الضغط على الرجل كلها وبالتالي بتحسن الدورة الدموية وده بيساعد جدا في علاج الدوالي, بتتلبس اول ما تصحي من النوم يعني قبل ما تحطي رجلك على الارض تلبسيها ولو انتي ماشية مع دكتور هو بيحدد لك تلبسيها فترة قد ايه حسب حالتك.

 

– اتجنبي الوقوف فترات طويلة.

– دايما وانتي قعدة ارفعي رجلك على مخدة اوكرسي صغير عشان تخففي الضغط عليهم.

– لو قعدة او واقفة فترات طويلة حاولي تغيري من وضعية الوقوف والقعدة كل فترة وحركي رجلك في اكتر من اتجاه كل شوية عشان تنشطي الدورة الدموية.

– لو في وزن زيادة لازم نحاول نقلله ونخس لانه من اكتر الاسباب اللي بتسبب الدوالي لانه بيعمل ضغط على الرجل.

– اعملي مساج للرجل لان ده بردوا بيحسن من الدورة الدموية.

– دخلي مواد مضادة للاكسدة في نظامك الغذائي لانها بتساعد على تقوية الاوردة وبتمنع تمددها وتورمها, ومن اكتر الاكلات الغنية بالمواد المضادة للاكسدة هي الثوم, البصل, البرقوق المجفف,البرقوق الطازة, الكرنب, السبانخ, البروكلي, البرتقان, العنب الاحمر, الفلفل الاحمر الحلو, الباذنجان, الفراولة, الشيكولاتة.

– حاولي تمارسي الرياضة باستمرار لان ده بيحسن الدورة الدموية وهيساعد جدا في علاجها, وركزي على الرياضات اللي بتقوي عضلات الرجل زي رياضة المشي السريع, والسباحة, ركوب العجل, وزي ما في رياضات المفروض نمارسها في كمان رياضات ممنوع ممارستها لانها ممكن تزود المشكلة زي كرة القدم, والتنس, والاسكواش, الكاراتية, رفع الاثقال, الملاكمة, الجودو, الجري, التايكوندو, التزلج.

شاهد أيضاً

أحد هرمونات الســــــــــعاده:: الشارع نيوز

 د.ايمان يحيى عبد الهادى. هو مايعرف باسم هرمون الجريلين هو هرمون يقلل ضغوط الحياه ويعطيك ...

تعليقك على الموضوع